جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

اجرای ماستیک درزگیر پلی یورتان: راهنمای گام به گام

توليد و فروش عمده افزودني هاي بتن انواع فوق و ابر روان كننده بتن، ليست قيمت، ژل ميكروسيليس الياف دار، مشخصات فني خريد، مواد آب بندي، ضد يخ بتن و ملات، الياف، گروت سيماني، ترميم كننده بتن، چسب استحكامي و كاشي، اسپيسر بتني و پلاستيكي، پودر سخت كننده بتن كف سازي، واتراستاپ پي وي سي، واتر استاپ هيدروفيلي، كفپوش اپوكسي، ماستيك پلي يورتان، روغن قالب امولسيوني و نفتي، پرايمر قيري پايه آب، كيورينگ و ...

اجرای ماستیک درزگیر پلی یورتان: راهنمای گام به گام

۱۳۲ بازديد

چسب درزگیری و آب‌ بندی پلی اورتان سوسیسی، ماستیک قیری سرد اجرا و گرم اجرای تک جزئی و پلی یورتان دو جزیی ماده های چسبنده، همه کاره و با دوام هستند که برای پر کردن درزهای اجرایی و انبساط، عایق‌بندی و حفاظت از سطوح مختلف ساخت و ساز، خودرو و کاربردهای خانگی استفاده می‌شود.

افزون بر موارد ذکر شده این محصولات برای جلوگیری از نفوذ آب به روسازی و پیش‌گیری از تخریب آسفالت و بتن، پر کردن درزهای رویه بتنی و همچنین ترک‌های موجود بر سطح راه آسفالتی با ماستیک‌های پایه قیری اصلاح شده با مواد پلیمری و قیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گروه مهندسی بتن آزما انواع ماستیک را عرضه می‌کند که شامل محصولات درز بندی در ساخت و ساز و صنعت اعم از: ماستیک قیری گرم‌ریز پلیمر AG Hot-Bituseal، ماستیک سردریز پایه قیر AG Cold-Bituseal، چسب ماستیک پلی اورتان کالباسی، سیلیکونی، پلی سولفاید و خمیر پلی یورتان دو جزئی AG FELEX 10008 و AG FELEX 100010 است. در این مقاله، در مورد مراحل مربوط به استفاده از درزگیر پلی اورتان به طور موثر و کارامد بحث خواهیم کرد.

راهنمای گام به گام اجرای ماستیک درزگیر پلی یورتان

ماستیک پلی یورتان چیست؟

ماستیک پلی اورتان سوسیسی یک نوع درزگیر الاستومری تک جزئی است که در رطوبت هوا و در دمای معمول (دمای اتاق) خشک می‌شود. این ماده برای پر کردن درزهای اجرایی و انبساط مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از چسب ماستیک پلی اورتان کالباسی به عنوان چسب درزگیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده دارای خاصیت الاستیسیته مناسب و در عین حال قدرت چسبندگی بر روی سطوح متفاوت است.
از دیگر انواع این محصولات، ماستیک پلی یورتان دو جزیی است که از رزین و هاردنر تشکیل شده و علیرقم قیمت خرید و فروش پایینتر، دارای مقاومت خوب در برابر ضربه و ارتعاشات و لرزش است.

ماستیک قیری چیست؟

برای نگهداری رویه های آسفالتی و ترمیم ترک‌های آسفالت راه و پوشش های عایق کاری شده، می‌توانید از انواع ماستیک‌های پایه قیری اصلاح شده با مواد پلیمری استفاده کنید. البته برای پشتیبانی از ترک‌های عمیق، ممکن است نیاز به ترمیم چند لایه باشد. برای بهینه‌سازی عملکرد ماستیک قیری سرد اجرا، لازم است که قبل از استفاده، سطح را آماده سازی کنید.

اجرای ماستیک پلی یورتان

اجرای صحیح درزگیر و چسب انواع ماستیک پلی اورتان مستلزم، آب بندی، عایق کاری و محافظت از سطوح مختلف استفاده است. در ادامه به معرفی این مراحل و تشریح هریک از گام های این مرحله های خواهیم پرداخت:

  1. آماده سازی سطح: قبل از استفاده از درزگیر پلی اورتان، اطمینان حاصل کنید که سطح آب‌بندی شده تمیز، خشک و عاری از هرگونه چربی یا آلودگی است. هر گونه درزگیر، رنگ یا سایر مواد قدیمی که ممکن است در چسبندگی درزگیر جدید اختلال ایجاد کند را بردارید. 
  2. انتخاب ماستیک مناسب: انواع مختلفی از درزگیرهای پلی اورتان اعم از یک جزئی و دو جزیی با برند، قیمت های خرید و فروش مختلف در بازار موجود است که هر کدام خواص و کاربردهای خاص خود را دارند. بر اساس سطحی که آب‌بندی می‌کنید، محیط و دوام و عملکرد مورد نظر، درزگیر مناسب را انتخاب کنید. 
  3. آماده سازی ابزار و مواد لازم: درزگیر پلی اورتان، تفنگ یا گان تزریق پلی یورتان، کاردک، سمباده، حلال (برای تمیز کردن ابزارآلات) و در نهایت دستکش و عینک ایمنی.
  4. اعمال درزگیر پلی یورتان: ماستیک را در گان انتخابی (با توجه به سوسیسی یا کارتریجی بودن ماستیک) قرار دهید، دهانه نازل ابزار تزریق را در محل درزی که می‌خواهید ماستیک کاری کنید قرار دهید. ماشه یا اهرم گان دستی درزگیر را فشار دهید تا ماستیک درون سطح درز اکسترود شود و هر گونه ماده درزگیر اضافی را با استفاده از یک کاردتک تمیز و مرطوب از روی سطح پاک کنید.
  5. پاکسازی کناره های درز: هنگامی که درزگیر به طور کامل خشک شد، از کاغذ سنباده یا بلوک سنباده برای صاف کردن سطح و از بین بردن لبه‌های ناهموار یا برآمدگی استفاده کنید. البته می توانید پیش از اجرا دو طرف درز و ژون را با چسب کاغذی مناسب پوشش داده و در این مرحله نوار چسب را از روی سطح جدا کنید.

خرید ماستیک پلی یورتان

هنگام انتخاب و خرید ماستیک پلی یورتان، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • نوع ماستیک پلی اورتان: ماستیک پلی یورتان انواع مختلفی دارد که هر کدام خواص و کاربردهای خاص خود را دارند. با توجه به سطحی که آب بندی می کنید، محیط و دوام و عملکرد مورد نظر، نوع و برند مناسب را از بین ماسیک های کالباسی (مانند ماستیک پلی یورتان akfix) و یا ماستیک پلی یورتان دو جزیی انتخاب کنید.
  • محاسبه مقدار ماستیک: مقدار ماستیک پلی یورتان مورد نیاز پروژه خود را تعیین کنید. اکثر محصولات با بسته بندی های سوسیج، سطل و لوله یا کارتریج فروخته می شوند، بنابراین مطمئن شوید که طول اتصال یا درزی را که در حال آب بندی هستید اندازه گیری کنید تا مطمئن شوید که مواد کافی خریداری می کنید. همچنین برای محاسبه دقیق می توانید روی کمک کارشناسان فنی و فروش گروه مهندسی بتن آزما حساب کنید.
  • رنگ ماستیک: ماستیک پلی یورتان در رنگ های مختلف از جمله طوسی، سفید و مشکی موجود است. رنگی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با سطح یا نیازهای کاربردی شما مطابقت دارد.
  • چسبندگی ماستیک: اطمینان حاصل کنید که ماستیک پلی اورتان انتخابی دارای خاصیت چسبندگی عالی است و برای سطحی که در حال آب بندی هستید مناسب است. برای این منظور به عدد شور ماستیک توجه کافی را مبذول دارید.
  • انعطاف پذیری ماستیک: اگر درز یا درزی را که حرکت یا ارتعاش قابل توجهی را تجربه می کند، آب بندی می کنید، ماستیک پلی اورتان را با خواص انعطاف پذیری خوب انتخاب کنید تا از آب بندی بادوام اطمینان حاصل کنید.
  • مقاومت در برابر آتش و حلال های نفتی و شیمیایی: اگر مقاومت در برابر آتش نگران کننده است، حتما ماستیک پلی یورتان را انتخاب کنید که در برابر آتش مقاوم باشد و استانداردهای ایمنی لازم را داشته باشد. با در نظر گرفتن این عوامل و پیروی از دستورالعمل های کاربردی ارائه شده توسط سازنده، می توانید با موفقیت از ماستیک پلی اورتان برای محافظت و آب بندی سطوح خود استفاده کنید.
۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.